31 Aralık 2007 Pazartesi

Aydınlatma tarihçesi

1908... Otomobilde dinamonun kullanılmaya başlanması ile birlikte elektrikli ampuller de kullanılmaya başlandı. Bu ampullerin en kötü yanı aniden ve sıkça bozuluyor olmasıydı. Farda ışığı yola direkt olarak yansıtan parabolic aynalar kullanılıyordu. Işığın dağılımı o kadar kötüydü ki, geceleyin karşılaşan iki otomobilden biri durmak zorunda kalıyordu. 1917...Özel kaplamalı metal reflektör ve yeni ampul soketlerinin kullanılmaya başlanması. Bu reflektörlerde daha gelişmiş odaklama ayarları yapılabiliyordu. 1919...Kısa ve uzun far için ayrı reflektörler kullanılmaya başlandı. Bu düzenleme ile birlikte ışığın dağılımı sorunu da kısmen çözülmüş oldu. 1925...Kısa ve uzun far ışığının aynı reflektörde üretilmesi için yapılan çalışmalar sonuç vermeye başladı. Böylece maliyet daha da azaltılabilecekti. 1926...Stop lambası kullanılmaya başlandı. 1931...Ön sis farı kullanılmaya başlandı. Sis farı özel optik yapısı ile kısa farın aksine yüzeyi aydınlatıyor, ışığın siste geri yansımasını engelleyebiliyordu. 1945...Asimetrik ışık deseninin kısa farlarda kullanılmaya başlanması ile yolun sağ tarafına daha fazla ışık yansıtılması sağlanarak karşıdan gelen trafiğin üretilen ışıktan rahatsız olması engellendi. 1958..Birleşmiş Milletler Avrupa Ekonomik Komisyonu (UNECE) yayınladığı tüzükler ile üye ülkeler tarafından uyulması gereken otomobil aydınlatmasının tüm standartlarını belirledi. 1962...Otomobil aydınlatmasında kullanılan ilk halojen ampul olan H1 üretildi. 1966...Arka sis farı kullanılmaya başlandı. 1967...H3 ampul üretildi. 1971... H4 ampul üretildi 1974... 3. stop lambasının gerideki sürücüyü daha iyi uyardığı bir psikolog tarafından keşfedildi. Elektrikli far seviye ayarlama mekanizması kullanılmaya başlandı. 1983... Elipsoidal far üretildi 1988... Free form far üretildi. 1992... Xenon far ilk defa BMW 7 serisinde uygulandı. H7 ampul üretildi. Ledli 3. stop lambası ilk defa BMW 3 Cabrio'da kullanıldı. 1993... Şeffaf ön camlı free form far üretildi. 1997... Mavimsi ışık veren ampuller ve Xenon gazı içeren yüksek performanslı halojen ampuller üretildi. 1999... H8, H9, H11 ampulleri üretildi . 2000... Bi-Xenon far ilk defa Saab 9.5 serisinde kullanıldı. 2001... Merkezi aydınlatma sistemlerinin ilk denemeleri. Bu sistemde otomobil içinde merkezi olarak bulunan Xenon ampulünün ışığı fiberoptik kablolarla farlara dağıtılmaktaydı. 2002... Statik ve dinamik dönebilen farların geliştirilmesi. Bu sistemde far ışıkları direksiyon pozisyonu ve virajın durumuna göre 15º açı ile yön değiştirebiliyordu. 2003... Dönen farlar Avrupa ülkelerinde kullanılmak üzere onay aldı. Ledli park ve gündüz sürüş farı (DRL) ilk defa Audi A8'de kullanıldı. Statik ve dinamik dönebilen far ilk defa Opel Signum'da birlikte kullanıldı.

Hiç yorum yok: